כתיבה טכנית הינה מקצוע בפני עצמו, המספק תיעוד של תהליכים טכנולוגים והנחיות לתפעול מוצרים סופיים.
עבור המשתמש, התיעוד הטכני הינו חלון הראווה של המוצר, ולכן, כל מי שיש לו מוצר הדורש תיעוד והדרכה להפעלה, מומלץ שישתמש בשירותיו של כתב טכני מקצועי.
מסמך נאה, מובנה ומזמין הינו ידידותי ונוח למשתמש. מסמך כזה יכול לקבוע את ההבדל בין מוצר שמגיע לבית הלקוח למוצר שנשאר על המדף, בין לקוח שחוזר לאותו יצרן, ללקוח שמחפש מוצרים של יצרנים אחרים. תיעוד טוב יוצר תדמית מקצועית וידידותית לעסק, מעודד את המשתמש להמליץ על המוצר, ומוביל את המוצר לקהלים נוספים.
הכתב הטכני מספק מסמכים טכניים, הן עבור חברות הייטק עתירות ידע, המיועדים לאנשי מקצוע מיומנים, והן עבור מוצרי צריכה המיועדים לאדם הרגיל הרוכש מוצר ומעוניין להפעילו באופן פשוט ובטוח. האיכות הטכנית של המסמך הינה מרכיב מרכזי חשוב ביותר התורם להבנת תהליך ההרכבה ולשימוש יעיל ובטוח בתוכנה או במכשיר.
הכתב הטכני מאופיין, בנוסף ליכולות טכניות, לכישורים בתחום הלשון, הכתיבה ההבנה וההבעה הטכנית, הכרת אפליקציות נדרשות לכתיבה ולגרפיקה, ובמקרים רבים, רצוי גם ידע בצילום.
הכתב נדרש להכיר את המוצר המתועד ולהביע הבנה זו בכתב, לנסח הוראות מפורטות וברורות בשפה מובנת לקהל היעד.
לכתב טכני טוב יש הכרה טובה ושליטה עמוקה ביכולות הטכניות של תוכנת העריכה. המסמך צריך להיות מובנה נכון, הן בהיבט התוכני והן בהיבט הטכני, וכל זאת לטובת התחזוקה העתידית של המסמך.ואיך יודעים שמסמך איכותי מבחינה טכנית? כאשר במבט חטוף, רואים תוכן ענינים מובנה שניתן לעדכון בקלות; זהו הסימן המובהק ביותר לכך שהמסמך הוכן באופן מקצועי. מסמך כזה ממשיך להוות בסיס לגירסאות עתידיות, גם כאשר מי שכתב אותו ייצא מהתמונה וכתב טכני אחר יצטרך לעדכן את המסמך.
לכתב טכני מקצועי יש תפיסה טכנולוגית, ויכולת לקלוט, להבין ולארגן את הידע כך שמסמך יוביל את הקורא צעד אחר צעד להבנה מלאה של המערכת המתועדת. למרות שאין חובה על הכתב להתמחות בכל נושא, הוא חייב להיות מסוגל לתת לקהל היעד הסבר ברור וממחיש של הטכנולוגיה והתהליכים להפעלת המוצר ולשמוש נכון, יעיל ובטוח.
בכל מסמך טכני, טבלאות תמונות ותרשימים הינם ערך מוסף חשוב מאד להמחשה. שוב, אין חובה על הכתב לשמש כגרפיקאי, ויחד עם זאת, כתב טכני מקצועי יודע להשיג חומר גרפי, תמונות ותרשימים רלוונטיים, לערוך ולהתאים את התמונות לצרכי הלקוח, להכין טבלאות ולשלב את כל זה בטקסטים באמצעות ידע בתוכנות גרפיקה ועריכת תמונות.
כתיבה טכנית דורשת שליטה בכלי עריכה ועיצוב המאפשרים ליצור תוכן מובנה מדויק ומקצועי.
כתיבה טכנית היא כלי אסטרטגי לכל ארגון המבטיח תפקוד אפקטיבי, שביעות רצון לקוחות וצמיחה מתמשכת.
אני עובדת ומקצוענית בMicrosoft Word – כלי פופולרי מאד, שרבים משתמשים בו ומאפשר תקשורת ישירה עם אוכלוסיה גדולה מאד של לקוחות בכלל ומהנדסים בפרט.
מצלמה – מצלמת כל שלב בתהליך הרכבה או התקנה
כלי עיצוב וגרפיקה – Photoshop לעריכה ועיצוב של תמונות ותרשימים במדריכים טכניים.
התהליך כתיבה של מסמך טכני כולל מספר שלבים עיקריים שנועדו להבטיח שהמסמך יהיה ברור, מדויק ומועיל לקהל היעד. הנה סקירה של התהליך:
הגדרת הדרישה – קהל היעד, איפיון המסמך.
הכרת הנושא – קבלת החומר הרלוונטי, לימוד המערכת, צפיה בתפעול, אינטרנט.
ארגון החומר – טקסטים קיימים, אינטרנט, תמונות, תרשימים, אנשי מקצוע, הכרת מונחים מקצועיים.
הכנת גירסא ראשונה – עיצוב תואם Look& Feel של הארגון, והגשתה ללקוח לבדיקה והערות
הכנת גירסאות המשך – יישום הערות, והגשות לסיבוב נוסף עד לשביעות רצון הלקוח.
ליצירת קשר לחץ כאן
תקשורת ברורה ומדויקת בין היצרן ללקוח – המידע מוגש בצורה ברורה ומובנית.
שיפור חווית המשתמש – תיעוד טכני איכותי מקצועי, מנגיש את המוצרים והשירותים בצורה מובנת וקלה.
יעילות פנים-ארגונית – תיעוד טכני מקצועי מייצר לחברה Look & Feel אחיד, מבחינת הניסוח, התצורה, מבנה מסמכי ההרכבה וההתקנה; העובדים מתרגלים לעקביות זו והיא משפרת את איכות ויעילות העבודה.
קיצור עקומת הלמידה של עובדים חדשים – יתעוד איכותי תורם להתאקלמות זריזה של עובדים חדשים.
הפחתת עלויות תמיכה – התיעוד הטכני ממזער את הצורך לפנות לתמיכה טכנית.
עמידה בתקנות בינלאומיות של כתיבה טכנית – רק כתב/כתבת טכני מכירים את התקנים האלו.
תמיכה בתהליכי חדשנות ושימור ידע – התיעוד הטכני משמר את הידע המצטבר של הארגון, לטובת פיתוח עתידי. חשוב במיוחד כשעובדים עוזבים, או כשצריך לפתור בעיות.
הכתיבה הטכנית היא חלון הראווה של הארגון – כתיבה טכנית איכותית מעבירה מסר של מקצועיות, השקעה ודגש על פרטים, מה שמחזק את המוניטין של הארגון בעיני לקוחות ושותפים.
כל מי שצריך תיעוד טכני, מדריכים למשתמש, מדריכי הרכבה בתעשייה, יבואני מכשירים
מחלקות הנדסה – תיעוד של תהליכי הרכבה של המוצר באולם הייצור, תוך שיתוף פעולה עם עובדי רצפת הייצור, ושל השימוש ב Jigs המיוצרים לכל שלב בהרכבת המוצר.
מחלקת תוכנה – תיעוד של תהליכי התוכנה, החלונות המוצגים, ואיך להפעיל אותם.
הדרכת צעד-אחר-צעד מדויקת, בשפה מובנת וקלה, עם תמונות ותרשימי זרימה להמחשה, חוסכים בעקומת הלמידה (כמובן, גם זמן, וכידוע, זמן זה כסף) ותורמים לשביעות רצונו של המשתמש.
בעלי אתרי אנטרנט − מדריך למשתמש עבור אתר המציע תהליכי עבודה שבהם הוא נדרש לבצע הגדרות בחלונות שונים. זהו ערך מוסף, המסייע לגולש לעבור מחלון לחלון באופן ידידותי וקל להבנה, ומשחרר את עובדי המשרד מהרבה מאד קריאות טלפוניות לתמיכה.
יצרנים ויבואנים − כל מוצר, בין אם זה מוצר חשמלי קטן למטבח כמו בלנדר או מצלמה מורכבת, חייב על פי חוק להיות מלווה במדריך למשתמש, בשפת המקום. יש לי נסיון רב בתרגום מדריכי מוצר תוך שמירה על התצורה המקורית , Look & Feel כולל כל הגרפיקה, ובאיכות גבוהה ביותר.
הכותב והלקוח − משתפי פעולה
שיתוף הפעולה עם הלקוח הינו מהותי ביותר, כשהמטרה היא שהמסמך הסופי יהיה לשביעות רצונו המלאה של הלקוח. בתהליך הכתיבה הטכנית אני לומדת את המוצר, את דרישות הלקוח וציפיותיו. נוקטת בגישת "ראש גדול"!!!
הרצון לספק מסמך ושירות באיכות הגבוהה ביותר מוביל לא פעם לכך שאנו מגישים הצעות לשיפור לא רק של הכיתובים בחלונות, אלא גם של המוצר עצמו.
כתיבה טכנית מתמקדת בהעברת מידע טכני טהור באופן מדויק וענייני. כתיבה שיווקית מבקשת ליצור קשר רגשי עם הקוראים כדי להוביל לרכישה או הרשמה לשירות.
אם מסמך כתיבה טכנית הוא מסמך היררכי מובנה המספק הוראות הדרכה להרכבה או בניית מוצר, הרי הכתיבה השיווקית מספקת תיאור סיפורי וצבעוני מושך/משכנע של המוצר.
קהל היעד של מסמך טכני מורכב ממשתמשים או מרכיבים של מוצר (יצרנים, מהנדסים, אנשים שקנו מכשיר ביתי) שכבר המכיר את המוצר ורק צורך הנחיות טכניות להרכבה או הפעלת מוצר, בעוד הכתיבה השיווקית מיועדת לקהל רחב שטרם רכש מוצר, ומטרתו ליצור עניין בקורא שאולי ירכוש את המוצר.
ליצירת קשר לחץ כאן
© 2024 SYC Technical Writing & Translations. All right reserved.